پاسخ به سوالاتی دررابطه با اچ. آی. وی
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

 

ایدز چیست ؟
یکی از بیماری های مهلکی که در بیست سال گذشته تمامی ۵ قاره جهان را فراگرفته و تاکنون میلیون ها نفر را به هلاکت رسانده میلیون ها بچه یتیم بر جا گذشته ومیلیون ها نفر را به معلویت کشانده بیماری ایدز است .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این بیماری دارو و درمانقطعی نداشته وتنها راه درمان پیشگیری است ایدز نام یک بیماری ویروسی است که سیستم دفاعی بدنانسان را مختل می کند .
نام بیماری ایدز(AIDS) از حروف اول کلمات زیر گرفته شده است و به معنی نقص ایمنیاکتسابی است:
(Acquired Immuno Deficiency Syndrome) یک سیستم دفاعی زیان دیده و معیوب نهتنها به وسیله ویروس اچ. آی. وی. که در مرحله اول به آن حمله ور شده آسیب دیده استبلکه همچنین با عفونت های دیگر مورد حمله قرار می گیرد.
این سیستم دفاعی آسیب دیده دیگر توانایی و قدرتی برای مقابله و کشتن ویروس هاییکه تا پیش از این مزاحمتی برایش نداشتند را ندارد. ویروس اچ. آی. وی. دفاع بدن راروز به روز کاهش می دهد تا حدی که هر میکروبی حتی میکروبهای بسیار ضعیف هم فرصتپیدا می کنند که بدن را بشدت بیمار کنند.
همچنان که زمان می گذرد، شخصی که به ویروس اچ. آی. وی. آلوده شده است، نسبت بهقبل بیشتر و بیشتر به بیماری مبتلا می شود، معمولاً چندین سال بعد از آلودگی و ورودویروس به بدن، آن ها مبتلا به مریضی های خاص ناشناحته و عجیب متعددی می شوند. اینمرحله ای است که به آن می گویند کسی به ایدز مبتلا شده است. وقتی که شخص به بیماریهای وخیم خطرناک جدی دچار می شود و یا زمانی که تعداد سلول های دفاعی در بدن شخصآلوده زیر میزان مشخصی به شدت افت کرده باشد.
در کشور های مختلف تفاوت های اندکی در تعریف این مرحله وجود دارد که چه زمانی یکشخص را مبتلا به بیماری ایدز و یا هنوز شخص آلوده به ویروس اچ. آی. وی. بنامند.
ایدز (Acquired Immune Deficiency Syndrome) یک حالت به شدت وخیم است ودر اینمرحله بدن دفاع بسیارضعیفی در برابر هر نوعی از عفونت و بیماری را دارد.
اچ. آی. وی. چیست؟
اچ. آی. وی. یک ویروس است. ویروس موجود زنده بسیار کوچکی است که می تواند خودشرا تکثیرکند و منتشر شود. اما نمی تواند به تنهایی از خودش زنده باشد. یک ویروس بهبدن یک میزبان برای زندگی و تکثیر نیاز دارد.
زمانی که ویروس به بدن شخصی راه پیدا کرد، شروع به تکثیر یا به عبارت دیگر شروعبه شبیه سازی و کپی از خودش درسلول های بدن این شخص می کند.
اچ. آی. وی. مخفف “ویروس نقص ایمنی انسان” است. در دنیا آن را با نام “Human Immunodeficiency Virus” می شناسند.  به کسانی که آلوده به اچ. آی. وی. شده اند اچ. آی. وی. مثبت “+HIV” و یا اچ. آی. وی. پوزتیو “HIV positive” می گویند.
یک ویروس می تواند سلول هایی که داخل آن جای گرفته و از آن تغذیه می کند رامعیوب کرده و به آن آسیب برساند. این یکی از راه هایی است که بدن را آلوده کرده وبیماری را بوجود می آورد.
سیستم دفاعی بدن مجموعه ای از سلول ها است که در بدن شما با ویروس ها و عفونت هامقابله می کند. در انسان، سیستم دفاعی بدن معمولا ویروس ها را به سرعت یافته و سریعمی کشد.
اشخاص آلودگی به اچ. آی. وی. را از شخص دیگری که پِیش از این آلوده شده استدریافت می کنند. اگر آنها آلوده شدند همینطور می توانند آلودگی به ویروس را به شخصدیگر انتقال دهند.
در واقع این راهی است که اچ.آی. وی. شیوع پیدا کرده و منتشر می شود.
چرا اچ. آی. وی. خطرناک است؟
اگر سیستم دفاعی بدن به ویروس حمله کرده و آن را می کشد، پس چرا اچ. آی. وی. یکمشکل است؟
ویروس های مختلف به قسمت های متفاوت بدن حمله می کنند. بعضی ها ممکن است بهپوست، دیگری به شش ها و یا قسمت های دیگر حمله کنند. سرماخوردگی های عمومی هم بهوسیله یک ویروس ایجاد می شوند. چیزی که ویروس اچ. آی. وی. را چنین خطرناک می سازداین است که مستقیماً سیستم دفاعی بدن را هدف قرار داده و به آن حمله می کند. جاییکه معمولاً بدن را از شر ویروس ها رها می کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این ویروس خصوصاً به یک نوع مشخصی ازسلول های سیستم دفاعی بدن حمله می کند که بدون آن مبارزه با سیستم دفاعی بدن برایویروس مانند رفتن به تعطیلات و بسیار راحت است و اچ. آی. وی. می تواند در تمام بدنمنتشر می شود.
این فرایند قابل رؤیت نیست وهیج راهی وجود ندارد تا بتوانیم با مشاهده اشخاصتشخیص بدهیم که شخصی آلوده به ویروس اچ. آی. وی. است.
ممکن است شخصی که آلوده به ویروس اچ. آی. وی. شده است، تا سال های سال کاملاًسالم به نظر رسد و خود را در سلامت کامل احساس کند. ممکن است که حتی ندانند کهآلوده به ویروس هستند. سپس هنگامی که سیستم دفاعی بدن تقلیل یافت و ضعیف شد آن هابطورشدید و روزافزونی نسبت به بیماری ها آسیب پذیر می شوند. بیماری هایی که معمولاًدر شرایط طبیعی بسیار ساده درمان می شوند.
آیا هر چیزی می تواند آلودگی به اچ.آی. وی. به وجود آورد؟
هر چیزی نمی تواند آلودگی به اچ.آی. وی. به وجود آورد به طور مثال تماس جنسیبدون محافظ تنها زمانی خطرناک است و ریسک آلوده شدن را دارد که یکی از طرفین آلودهبه ویروس باشند. بنابراین اگر شریک جنسی شما ناقل اچ. آی. وی. نباشد، هیچ شکلی ازسکس و یا نوع فعالیت جنسی بین شما باعث دریافت آلودگی و در نتیجه سرایت بیماری بهشما نخواهد بود.
به طور مثال ویروس اچ. آی. وی. از طریق تماس جنسی واژینال، یا مقعدی و یا دهانیبه شما انتقال پیدا نخواهد کرد، اما تنها در صورتی که هیچ کدام از شما آلوده به اینویروس نباشید.
شما همچنین از طریق خود ارضایی به ویروس آلوده نخواهید شد. – هیچ کدام ازکارهایی که شما تنها با خودتان انجام می دهید باعث دریافت اچ. آی. وی. نخواهد شد.– اچ. آی. وی. تنها در صورتی انتقال خواهد یافت که یکی از اشخاص در تماس، قبلاً بهویروس آلوده شده باشد.
خطر در تماس های جنسی بیشتر درعدم شناخت کافی سوابق خونی شریک جنسی شماست. در هرصورت برای اطمینان از کاندوم استفاده کنید. مگر تا زمانی که مطمئن باشید که هیچکدام از شما شریک جنسی دیگری ندارد و قبلاً آلوده به ویروس نشده است.
آیا تنها اعتیاد تزریقی خطر انتقال ویروس اچ. آی. وی. را دارد؟
همه راه های اعتیاد، خطر آلوده شدن به ویروس اچ. آی. وی. را افزایش می دهند. توجه زیاد به اعتیاد تزریقی به دلیل خطر انتقال مستقیم از طریق سرنگ آلوده می باشدولی این به معنی مطمئن بودن شکل های دیگر اعتیاد نیست.
احتمال ریسک پذیری و احتمال عدم استفاده از وسایل بازدارنده مانند کاندوم درصورت مصرف مواد مخدر، بسیار بالا خواهد بود.
حتی در خوشبینانه ترین حالت، به علت عدم کنترل کافی مغز ممکن است که از کاندوماستفاده صحیح” نشود که این خود خطر یک رابطه مشکوک را بیشتر می کند و آنان را درمعرض بیشتر خطر قرار می دهد.
●  چه گروه هایی بیشتر در معرض خطر ایدز قرار دارند؟
ـ کسانی که از پیوند های متعدد و دیالیز مکرر استفاده می کنند و رعایت احتیاطهای همه جانبه را نمی کنند.
ـ معتادین تزریقی که از سرنگ و سوزن مشترک استفادهمی کنند.
ـ همسران افراد مبتلا
ـ شرکای جنسی افراد مبتلا
ـ افرادی کهشرکای جنسی متعدد دارند.
ـ افراد خود فروش
ـ همجنسگرایان
ـ مبتلایان بههپاتیت و سل
ـ خالکوبی های دست جمعی
ـ مبتلایان به بیماری های آمیزشی و افرادمبتلا به زخم های تناسلی
ـ ملوانان و رانندگان عبوری از مرزها
●  منظور از تماس جنسی ایمن تر جهت مبتلا نشدن به ایدز چیست؟
منظور تماس هایی هستند که در آن خون و یا ترشحات درونی جنسی هیج یک از شرکایجنسی به بدن شخص دیگری انتقال پیدا نکند. اگر دو نفر با هم تماس جنسی داشته باشندحتی اگر یکی از آنها آلوده باشد،
در صورتی که تماس جنسی ایمن تر (Safer Sex) داشته باشند – عدم انتقال خون و یا ترشحات درونی مانند منی – هیچ امکانی برایانتقال بیماری وجود ندارد. برای مثال در آغوش گرفتن و معاشقه بدون نزدیکی و یا خودارضایی دو طرفه از موارد سکس مطمئن است.
در بسیاری قسمت های دنیا مانند ایران وکشورهای خاورمیانه برداشت و آموزهای مردم از مطمئن ترین راه، عدم داشتن تماس جنسیقبل از ازدواج و عدم داشتن شرکای جنسی متعدد بعد از ازدواج است.
در نظر داشته باشید که در ارتباط با بیماری ایدز داشتن همسران متعدد برای مرداندر کشورهای مسلمان در هر صورت داشتن شرکای جنسی بیش از یک شخص است و این اشخاصبایستی همه مسائلی را که دیگر اشخاص در ارتباط با سکس مطمئن رعایت می کنند، رعایتکنند.
اغلب جوانان آموخته اند که تا زمان ازدواج برای داشتن و تجربه تماس نزدیک صبرکنند، و بعد تنها با شریک زندگی شان نزدیکی داشته باشند. این یک راه بسیار خوبیبرای در امان ماندن از آلوده شدن به ویروس اچ. آی. وی. است. تا زمانیکه زن و یاشوهر هیچکدام آلودگی نداشته باشند و همچنین کاملاً پایبند به هم باشند.
●  چه کسی نیاز به انجام آزمایش اچ. آی. وی. دارد؟
در صورتی که شما سابقه انجام هر کدام از رفتارهای خطرناک زیر را داشتهاید:
استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی ( حتی برای یکبار)
ابتلاء به بیماری های آمیزشی (مثل سوزاک، سیفلیس، تبخال و زگیلتناسلی)
با فرد آلوده به ویروس اچ. آی. وی. تماس جنسی “حفاظت نشده” داشتهاید.
با فرد تزریق کننده مواد مخدر (حتی همسر) تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.
با فرد دارای سابقه ابتلاء به بیماریهای آمیزشی تماس جنسی “حفاظت نشده” داشتهاید.
بدون اطلاع از سابقه ابتلاء فردی به بیماریهای آمیزشی تماس جنسی “حفاظت نشدهداشته اید.
با فرد دارای سابقه روابط جنسی با مردان یا زناندیگر تماس جنسی “حفاظت نشدهداشته اید.
با فرد دارای سابقه روابط جنسی با نوع همجنس تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید. (خصوصاً اگر رابطه بین دو مرد بوده و در این رابطه وی مفعول بوده باشد.)
با فردی که در نواحی پر خطر زندگی می کند، تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید. (مناطقی که در آن آمارمیزان افراد آلوده به ویروس اچ. آی. وی. زیاد می باشد. مثلاًبعضی کشورهای آفریقایی، کشورهای تازه استقلال یافته روسیه، افغانستان و کشورهایناحیه خلیج فارس) استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر قبل از تماس جنسی (تریاک،هروئین، قرص اکستاسی، حشیش، گرس و …. )
سابقه تجاوز و سوء استفاده جنسی قرار گرفتن
در صورتیکه پاسخ شما به هر یک ازموارد فوق مثبت باشد، به پزشک خود و یا جهت گرفتن مشاوره و انجام آزمایش اچ. آی. وی. به مراکز درمانی و مشاوره نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنید.
●  آیا ایدز درمان دارد ؟
ایدز متأسفانه تاکنون هیچ درمان قطعی ندارد. ایدز کشنده است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، چیزی که نگران کننده است، این است کهبسیاری از مردم گمان می کنند که برای ایدز درمان وجود دارد. این موضوع به آن هااحساس آرامش و اطمینان می دهد و ممکن است که به این دلیل به راه های مختلف قبولریسک بکنند. متاسفانه این اشخاص در اشتباه به سر می برند چون برای ایدز هیچ درمانیوجود ندارد.
داروهای درمانی موجود جریان پیشرفت اچ. آی. وی. تا ابتلاء به بیماری ایدز را کندتر می کنند و در بعضی موارد می توانند که اشخاص آلوده را برای چند سال سالم نگهدارند.
در بعضی موارد مشاهده شده که داروهای آنتی بیوتیک بعد از گذشت چند سال ازعملکردخود بازمی مانند و اثرمثبتی ندارند. در موارد خاصی هم مشاهده شده که تعدادی ازبیماران از ایدز دوباره بهبود یافته و به زندگی با اچ. آی. وی. در دوره ده سالهبازگشته اند. اما آن ها باید در ادامه زندگی شان هر روز داروهای بسیار قوی استفادهکنند، چیزی که اثرات جانبی ناخوش آیند و بسیار خطرناکی دارند.
اما هنوز هیچدرمانی برای اچ. آی. وی. وجود ندارد و تنها راه برای سالم ماندن این است که آلودهنشویم. پیشگیری تنها درمان ایدز است.
 
از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم آن چه مدت زمان لازم است ؟
اززمان ورود ویروس به بدن تا زمان شروع علائم بیماری ایدز ، ممکن است حتی بیش از ۱۰سال هم طول بکشد ، دراین مدت ، افراد آلوده ، از نظر ظاهری به هیچ وجه قابل تشخیصنیستند اما می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند .
از زمان ورود ویروس به بدن تا مثبت شدن جواب آزمایش خون ، ممکن است تا ۶ ماه طولبکشد.
 
ویروس HIV می تواند از چند طریق وارد  بدن انسان شود ؟
۱) از طریق خون وفرآورده های خونی آلوده
۲) تزریق با سرنگ های آلوده مخصوصا ” استفاده مجدد ازسرنگ های یکبار مصرف و وسایل پزشکی که کاملا” استریل نشده باشند نظیر استفاده ازسرنگ مشترک در معتادان تزریقی.
۳) تماس جنسی با فردی که آلوده به ویروس ایدز میباشد
۴) استفاده مشترک از تیغ سلمانی ، مسواک و لوازم حجامت و خال کوبی که بهویروس ایدز آلوده شده اند.
۵) از مادر مبتلا به ایدز به کودک که ممکن است انتقالقبل از زایمان ، حین زایمان و بعد از زایمان اتفاق افتد . ضمنا ” نوزادان می تواننداز طریق تغذیه با شیر مادر مبتلا به آلوده شوند.
در گذشته به علت عدم اطلاع ازبیم اری ایدز و همچنین فقدان فن آوری آزمایشگاهی مناسب ، افراد زیادی در جهان کهمبتلا به بیماری های خونی بود ند و به علت بیماری نیازمند تعداد بسیار زیادی کیسهخون و فرآورده های آن بودند به علت استفاده حتی یک کیسه خون آلوده ،مبتلا به ایدزشده اند . افر اد مبتلا نیز بدون آنکه بدانند این آلودگی را به همسر و فرزند خودمنتقل نمودند . ولی درحال حاضر در سطح کشور خونهای اهدایی ، فرآورده های خونی ،اعضای پیوندی و نسوج بادقت کنترل شده و انتقال از این طریق گزارش نشده است.
انتقال از روشهای زیر امکان پذیر نیست :
١- انتقال از طریق هوا
٢- انتقالازطریق عطسه و سرفه
٣- دست دادن و بوسیدن
۴- استفاده مشترک از لوازم آشپزیمانند دیگ و چاقو
۵- استفاده از توالت های عمومی
۶- از طریق نیش حشرات و گازجانوران
٧- از طریق شنا در استخرهای عمومی تهیه شده باشد HIV
٨- خوردن غذایی که توسط فرد آلوده به
٩- حضور در کنار فردمبتلا درتاکسی یااتوبوس
نحوه تشخیص ایدز چگونه است ؟
زمانی که ویروس عامل ایدز به بدن راه می یابد، ، دو تا هشت هفته طول می کشد تا مورد شناسایی واقع شود . در افرادی که رفتارهایپرخطر داشته اند و نتیجه آزمایش آنها منفی بوده ، باید سه ماه بعد آزمایش را تک رارکنند و در صورت دارا بودن رفتارهای پرخطر ، این آزمایش هر شش ماه یکبار باید تکرارشود ،در ص ورت مثبت شدن نتیجه آزمایش ، به منظور م شخص شدن نهایی آلودگی ، لازم استچندین آزمایش دیگر نیز انجام شود.
چگونه از ایدز ایدز پیشگیری  کنیم ؟
رعایت دستورات ذیل میتواند سبب پیشگیری از ایدز شود.
١- اجتناب از بی بند و باری های جنسی
٢- استفاده از کاندوم جهت برقراریارتباط جنسی با فردی که باشد. از این (HIV) احتمال دارد مبتلا به ویروس عامل ایدزطریق یک فرد مبتلا می تواند در کنار همسر سالم خویش به زندگی ادامه دهد به گونه ایکه کانون خانواده او از هم
نپاشد.
٣- عدم استفاده از سرنگ و سوزن مشترک دراعتیاد تزریقی
۴- عدم استفاده از سوزن و تیغ مشترک در آرایشگاهها (نظیراستفادهاز س وزن های مشترک جهت امور خالکوبی در
آرایشگاههای زنانه ) ، مراکز فعال درزمینه حجامت ، و طب سوزنی
۵- قبل از بکار بردن هر گونه وسیله سوراخ کننده پوست ،باید از استریل بودن آن اطمینان حاصل شود.
۶- عدم استفاده از مسواک ، ناخن گیر ،تیغ صورت تراشی و برس بطور مشترک
 



:: موضوعات مرتبط: بیماریها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1759
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: